Friday, May 17, 2013

MUhasabah Diri

Assalammualaikum wbt & Salam Jumaat,

Syukur Alhamdulillah masih diberi nafas pada hari jumaat yang mulia ini untuk meneruskan kehidupan seharian. Mudah-mudahan segala usaha dan tugas yang dilaksanakan sentiasa diberkati oleh-Nya. Insya Allah...

Dari awal pagi lagi rahmat Allah turun untuk menyejukkan bumi-Nya ini. Syukurlah sebab sebelum ni agak panas menyengat cuacanya. Cuaca sekarang memang tak menentu. Musim hujan dan panas silih berganti. Begitulah juga kita manusia silih berganti sikapnya. Hari ni lain esok lain. 

Teringat kata-kata motivasi ustaz di corong radio setiap awal pagi, "Jangan termenung menyusah diri, hendaklah renung dan muhasabah diri"...Memang benar kita jarang sekali muhasabah diri kita. Apakah kita benar-benar sudah menjadi insan yang mempunyai akhlak terpuji dan tahu tentang adab-adab dalam islam...

Cuba kita lihat anak muda sekarang, bila terserempak atau berselisih dengan orang yang lebih tua, bukannya nak hormat tapi main redah je. Bukan main lagi. Terkadang sengaja berlaga bahu. Kemana hilangnya adab kita pada hari ini? Kalau dengan boyfriend atau girlfriend bukan main hormat tunjuk yang kita nie bajet bagus. Cium tangan padahal bukan mahram. Itu baru bercinta belum lagi jadi suami. Entah masih diamalkankah lagi perbuatan itu.

Bagaimana pula sikap kita dengan orang tua kita? Apakah kita masih menghormati mereka? Sebenarnya agak sedih melihat tingkah laku manusia zaman ini. Apabila kita perhatikan, bercakap dengan kekasih bukan main lembut bicaranya, pijak semut pun tak mati, suara nyamuk pun lebih kuat dari suara kita. Tapi bila berbicara dengan ibu bapa kita, ahli keluarga dan kawan-kawan kita, suara kita lebih kuat daripada guruh di langit. Mengapa terjadi perkara seperti ini? Ini kerana kurangnya kesedaran kita terhadap hubungan sesama manusia. Sedangkan Allah sendiri lebih suka kita berbisik bila berdoa kerana Allah itu Maha Sukakan Kelembutan. 

Mari kita semak diri kita...




No comments: